Bedrijven houden zich tegenwoordig steeds meer bezig met: Arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, recruitment marketing. En dat is ook niet zo gek want de arbeidsmarkt is krap op het moment. Goede kandidaten zijn schaars en er staan enorm veel vacatures online. De kandidaat heeft ruime keuze en daarom is het belangrijk om een goede werkgeversmerk te hebben en op te vallen tussen al deze keuzes.
Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de Nederlanders openstaat voor een nieuwe uitdaging. Dit is dus hét moment om u als bedrijf te focussen op employer branding en recruitment marketing.
Candidate Journey
Een kandidaat komt met allerlei bedrijven in aanmerking tijdens zijn of haar huidige baan en als een bedrijf dan een positieve indruk wekt, zal een kandidaat misschien ook dat bedrijf gaan volgen op LinkedIn. Het is dus van belang u goed als werkgever te profileren en uw employer branding op orde te hebben. Op het moment dat de kandidaat openstaat voor het vinden van een nieuwe baan, gaat deze op zoek naar vacatures. Recruitment marketing zorgt ervoor dat actuele vacatures op LinkedIn of op de Brabantse Vacaturebank goed vindbaar zijn of verschijnen in het blikveld van de kandidaat.
Employer Branding
Een hot topic is employer branding, dit vanwege de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Employer branding is iets wat u moet blijven doen. Uw moet er tijd en moeite in steken en niet alleen op het moment dat u meer kandidaten nodig heeft. Het is een investering voor een langere termijn.
De basis eis is een sterk werkgeversmerk uitdragen dat in de gehele organisatie gehanteerd word. Het begint bij betrokken werknemers die zich verbonden voelen met het bedrijf. Praat met uw werknemers en stel ze vragen om erachter te komen welke waarden hun belangrijk vinden.
Maar u moet ook zeker kijken naar uw doelgroep en hoe u deze wilt benaderen. Zoekt u young professionals, pas uw content dan aan zodat het matcht met je doelgroep en stimuleer deze uw bedrijf te volgen via uw social media kanalen.
LinkedIn pagina
Natuurlijk is het zeer belangrijk dat u een goede LinkedIn pagina heeft waarop uw employer brand goed naar voren komt en de kandidaten goed kunnen zien hoe het is om in uw bedrijf te werken. Zorg dat potentiële kandidaten ook kunnen solliciteren middels uw pagina, wel zo handig.
Uw site
Laat uw doelgroep zich thuis voelen op uw site en besteed veel aandacht aan de sectie -werken bij – want dit is essentieel voor uw werkgeversmerk. Uw doelgroep moet uw content interessant vinden zodat ze getriggerd worden om door te lezen zodat ze een goed beeld krijgen wat een bedrijf uitstraalt.
Belangrijk is dat uw site responsive is en op een mobiel goed werkt. Maar ook moet uw site snel laden, want anders haken kandidaten snel af. Uw sollicitatie formulieren moeten duidelijk en laagdrempelig zijn, zodat de kandidaat de info makkelijk kan invullen. Stel een Job alert mogelijkheid in en zorg dat het versturen van open sollicitaties tot de mogelijkheden behoren.
Vacatureteksten
Het schrijven van een goede vacature tekst is zeer belangrijk. Tegenwoordig willen werkzoekenden niet alleen weten wat de functieomschrijving inhoudt maar heeft meer nodig om overtuigd te worden. Cruciale punten zijn: salaris, bonusstructuur, secundaire arbeidsvoorwaarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Maar ook wil de kandidaat weten hoe een typische dag eruit ziet.
Tips voor een goede vacature op de website
- Zorg voor een duidelijke vacaturetitel
- Zorg dat uw site visueel aantrekkelijk is
- Houdt rekening met de waarden van uw doelgroep
- Laat (oud) collega’s aan het woord
Video in recruitment
De groei van video binnen de recruitment is enorm gestegen. 2018 was het jaar van de video in alle marketingkanalen. Met een video kunt u aan werkzoekenden laten zien hoe het is om bij uw bedrijf te werken.
Zelfs sollicitatievideo’s worden steeds populairder. In zo’n video stelt de sollicitant zichzelf voor en beantwoord enkele vragen. Hierbij moet wel worden opgepast dat dit voor kandidaten vaak een hoge drempel met zich meebrengt.
Video kunt u ook inzetten om werkzoekenden te laten zien, hoe het bedrijf van binnen eruit ziet, hoe een sollicitatiegesprek zou kunnen verlopen, waar de receptie is of waar ze hun auto kwijt kunnen.
Medewerker-retentie
Employer branding draagt ook bij aan het behouden van medewerkers. Het investeren in uw mensen is essentieel, zeker gezien de huidige arbeidsmarkt. Blijf in gesprek met uw medewerkers, zoek uit wat zij van belang vinden, zorg dat ze inspraak hebben in projecten, toon waardering voor (extra) inzet en beloon ze als hun een nieuw talent binnenhalen.
Job marketing
Zodra uw employer branding op orde is, uw een goede werken bij-site heeft opgesteld en uw vacatureteksten opvallen, is het tijd deze te delen met de wereld. Onderstaande manieren zijn mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen:
- Linkedin company page & advertising. Deel uw vacatures op uw LinkedIn site en vraag uw medewerkers dit te delen. Of maak gebruik van LinkedIn Advertising om uw vacatures op de markt te brengen
- Google Ads. Adverteer via zoekmachines op relevante termen en maak een remarketing lijst van uw bezoekers op uw werken bij-site, zodat u uw doelgroep opnieuw kunt benaderen.
- SEO. Zorg dat uw data qua structuur goed ingeregeld is, zodat u goed gevonden wordt.
- De Brabantse Vacaturebank. Plaats hier uw vacature en bereik gemotiveerde Brabantse kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.Als u dan aan alles hebt gedacht en alle tips hebt opgevolgd, is het van belang om uw job marketing goed door te meten, zodat u uw recruitmentbudget hier goed op kunt inrichten en u precies weet uit welk kanaal het meeste verkeer komt. Meten is immers weten!
Bron: Emerce.nl