Logo Web witte tekst

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Goed gevonden worden in Google hangt samen met een aantal onderdelen. Het zoekwoorden onderzoek is hét fundament waarop jij al jouw volgende onderdelen indeelt, het is dus een belangrijk onderdeel van je SEO. Het zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de woorden waarop jij gevonden wilt worden. En daarmee is dit de kortste weg naar jouw klant.

 

Wat wordt er behandeld in deze blog?

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

De naam verklapt het al: het is een onderzoek naar de woorden die jouw klant gebruikt wanneer hij of zij zoekt naar producten of diensten, die jij met jouw bedrijf aanbiedt. Je krijgt met dit onderzoek een goed beeld van de woorden die het meest belangrijk voor jou zijn.


Denk daarbij ook aan het zoekvolume of de concurrentie in jouw markt. Want je kunt wel willen scoren op een woord dat jouw product of dienst goed omschrijft, maar als het zoekvolume enorm laag is of de concurrentie juist heel erg hoog, dan moet je toch echt andere woorden op je website laten terugkomen om hoger in Google te scoren. Met het zoekwoordenonderzoek breng je in kaart welke woorden het meest geschikt zijn voor jouw website.

Welke soort zoekwoorden (of keywords) zijn er?

Het woord ‘keywords’ is niets anders dan de Engelse benaming voor zoekwoorden. Kies dus zelf welk woord jij liever gebruikt. Er wordt echter wel onderscheid gemaakt tussen ‘short tail’ en ‘long tail’ zoekwoorden.

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Short tail zoekwoorden zijn zoekwoorden in de breedste zin van het woord. Denk aan ‘stofzuiger’ of ‘zonnebril’. Deze zoekopdrachten bestaan toch vaker uit meerdere woorden dan alleen stofzuiger, bijvoorbeeld ‘stofzuiger kopen’.

Als jij jouw website optimaliseert op een short tail zoekwoord, is de kans groot dat je hoge concurrentie hebt. Daarnaast richt jij je op een te breed publiek. Hierdoor kost het veel tijd en energie om überhaupt met deze zoekwoorden te presteren.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn specifieke zoektermen. Op de zoekterm ‘stofzuiger met afneembaar opzetstuk’ zit een lager zoekvolume. Schrik niet, dat is juist goed. We leggen het je uit.

Long tail zoekwoorden zijn veel gerichter dan short tail zoekwoorden. Hierdoor is het long tail zoekwoord relevanter voor een kleiner aantal zoekopdrachten. Uiteindelijk scoor je dus hoger bij deze zoekopdrachten dan wanneer je je alleen richt op short tail zoekwoorden.

Een voorbeeld:
Het short tail zoekwoord ‘stofzuiger’ geeft ongeveer 17.000.000 resultaten.*
Het long tail zoekwoord ‘Dyson V8 Absolute 2-1in-1 steelstofzuiger geeft ongeveer 14.800 resultaten.*
* Dit is het aantal resultaten bij de zoekopdracht op de zoekresultatenpagina.

De persoon die specifieke zoektermen invoert is vaak ook verder in het aankoopproces. En dat is wat je wilt. Deze groep vormt aantrekkelijk verkeer en is nog steeds groot in aantal. Het is daarom belangrijk om ook de focus te leggen op long tail zoekwoorden en hier een goede selectie van te maken. Het vermindert je concurrentie én je bereikt consumenten die al een paar stappen verder zijn in het aankoopproces.

Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit?

Het begint allemaal bij jouw doelgroep. Je hebt zelf al een aantal woorden in je hoofd waarop je gevonden wilt worden. Verplaats jezelf ook in jouw doelgroep: op welke woorden zoeken zij? In ons voorbeeld gaan we verder met de stofzuiger webshop. Bied jij verschillende soorten stofzuigers aan, dan wil je op al die soorten goed gevonden worden. Maar hoe achterhaal je nou welke zoekwoorden de consument, oftewel jouw doelgroep, gebruikt?

Welke tools gebruik je bij een zoekwoordenonderzoek

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google AdWords
    • Zoekwoordplanner
  • Google Trends
  • Bing Webmaster
  • Concurrentie
  • Ubersuggest

Naast tools kun je ook gebruikmaken van je eigen omgeving. Vraag aan vrienden, familie en kennissen hoe zij op zoek gaan naar, in dit geval, een stofzuiger. Of beter nog: vraag het aan je klanten die al eerder een bestelling bij je hebben gedaan.

Uiteindelijk heb je een aantal keywords verzameld:

  • Stofzuiger
  • Robotstofzuiger
  • Bouwstofzuiger
  • Steelstofzuiger
  • Stofzuigerzakken
  • Goedkope stofzuigers
  • Kruimeldief
  • Samsung stofzuiger
  • Dyson stofzuiger
  • Bosch stofzuiger

Dan zijn er nog een aantal andere manieren om zoekwoorden te verzamelen. Maak eens gebruik van Google Suggest. Wanneer je iets intypt bij Google krijg je vaak suggesties onder de zoekbalk te zien.

Tevens staan onderaan de zoekresultatenpagina nog meer gerelateerde zoekopdrachten. Nu zie je dat je al een hoop suggesties hebt. Maar bij stofzuigers blijkt het al gauw om een specifiek type stofzuiger te gaan. Gelukkig zijn er nog meer tools die jou kunnen helpen. De tool Google Trends is helemaal gratis en kan door iedereen worden gebruikt. Deze tool vertelt ons wat meer over de relevantie van een zoekwoord. Zo is te zien dat de steelstofzuiger steeds populairder is geworden.

In de kolommen naast de landkaarten worden populaire onderwerpen aangegeven. Hier wordt op het moment veel naar gezocht. Dit kun je ook nog veranderen in stijgende onderwerpen en zo krijg je inzicht in de sterkst groeiende zoekopdrachten.

Zoekwoordplanner

Om in kaart te brengen hoeveel concurrentie en zoekvolume een zoekwoord heeft, kun je de Google zoekwoordenplanner gebruiken. De zoekwoordplanner geeft je de volgende informatie.

In de tool zie je bovenaan de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten die betrekking hebben op stofzuigers, in juli zo’n 200.000 zoekopdrachten. Daaronder zie je de zoekwoorden, met daarnaast:
  • Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten
  • Concurrentie
  • Voorgesteld bod
Allereerst geeft deze tool erg veel varianten die consumenten gebruiken en kun je jouw lijst met zoekwoorden uitbreiden. Daarnaast krijg je ook een goed beeld van de meest belangrijke zoekwoorden, omdat er wordt aangegeven wat het concurrentieniveau en de maandelijkse zoekopdrachten zijn. Het voorgestelde bod is voor AdWords advertenties, waarbij ze adviseren dit te bieden op het betreffende zoekwoord voor een eerste pagina advertentie. Heb je momenteel geen lopende campagnes in Google Adwords, dan zijn de inzichten met de Google Zoekwoordplanner minder specifiek. Zo worden bij sommige zoekwoorden geen gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten meer weergegeven, maar zie je alleen een schatting. Dat ziet er zo uit:
Lopende campagnes:
Zoekwoord Gem. maandelijkse zoekopdrachten Concurrentie
Robot stofzuiger 4.400 Hoog
Automatische stofzuiger 880 Hoog
Zonder lopende campagnes:
Zoekwoord Gem. maandelijkse zoekopdrachten Concurrentie
Robot stofzuiger 1K – 10K
Automatische stofzuiger 100 – 1K Hoog
Op deze manier krijg je een vertekend beeld en heb je niet echt een idee hoeveel er daadwerkelijk wordt gezocht op deze zoekwoorden. Wél krijg je een schatting die je aan kunt houden, maar een AdWords campagne kost zoveel als je zelf wilt. Hulp nodig bij het opzetten van een AdWords campagne? Neem contact met ons op! 

Welke rol speelt Rankbrain?

Door de komst van Rankbrain gaat Google de zoekwoorden meer in onderwerpen plaatsen. Zo weet Rankbrain dat een robotstofzuiger ook een stofzuiger is of dat een stofzuigerzak een onderdeel is van een stofzuiger. Rankbrain is zelflerend en zal dus ook patronen leren herkennen in zoekopdrachten. Aan de hand van de zoekopdracht kan Rankbrain bepalen wat het doel is van de zoekopdracht, bijvoorbeeld informatie ophalen, een product aanschaffen of een locatie vinden. Tenslotte wordt het ook steeds belangrijker om zelf bij te houden welke posities jouw zoekwoorden hebben en belangrijk zijn voor jouw website. Ook hier heb je een heel goed, gratis programma voor: Ranktracker van SEOPowerSuite. Heb je toch nog moeite met het doen van een zoekwoordenonderzoek? Neem  dan contact met ons op!