Content, wat is dat nu precies? Waar is het goed voor en waarom heb je het eigenlijk nodig op je website? Het zijn vast vragen die je jezelf wel eens hebt gesteld. Gelukkig kan ik je het antwoord geven op deze belangrijke vragen.
Doelgroep
Wie is je doelgroep? Wat vindt je lezer interessant en waarmee kun je hem triggeren om jouw website te bezoeken?
Dit zijn belangrijke vragen die je jezelf moet stellen en soms is het lastig om daar zelf een antwoord op te vinden. Gelukkig kun je hiervoor dan ook een professional inschakelen.
Je doelgroep is bijna allesbepalend. Je weet dan namelijk voor wie je schrijft en tevens heeft het invloed op hoe je schrijft, wat je schrijft en wanneer je je artikelen plaatst en deelt. Het vooronderzoek naar je doelgroep is daarom ook ontzettend belangrijk.
Wat is content?
‘Content’ betekent letterlijk ‘inhoud’ in de marketing. Al zou ik het zelf liever verwoorden als ‘informatieve inhoud’. Content is dus informatie die je deelt, bijvoorbeeld over een onderwerp waar jij kennis van hebt in jouw vakgebied. Door deze kennis te delen, laat je zien wat je weet en kunt. Je zou denken dat content alleen maar online te vinden is, maar niets is minder waar. Content is namelijk overal en kun je verwerken in tekst, beeld en geluid.
Onderwerpen verzamelen
Om krachtige content te maken kun je er voor kiezen om te gaan brainstormen. Hierbij moet je de visie van jouw bedrijf goed in je achterhoofd houden, want goede content sluit hier naadloos op aan.
Op deze manier kun je jouw kennis perfect delen, lezers inspireren of klanten aan je binden. Ter inspiratie voor jouw eigen content, heb ik in deze afbeelding een aantal invalshoeken voor je verzameld.
Content verspreiden
Je hebt op de dag van vandaag ontzettend veel mogelijkheden en de kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet is dan ook aanwezig. Ik zet hier even de content mogelijkheden voor je op een rij:
- Social Media: Denk hierbij o.a. aan Twitter, Instagram, SnapChat, Facebook, LinkedIn, Pinterest en YouTube. Maar ook Whatsapp behoort tot deze groep.
- Blog: Een blog kan tegenwoordig eigenlijk niet meer ontbreken op je website. Dit is een van de manieren om content te creëren en door middel van de juiste SEO (search engine optimization) technieken kun je in Google beter gevonden worden.
- Video: Deze optie heb ik al onder social media, maar deze mogelijkheid verdient toch een aparte vermelding. Waarom? Videomarketing wordt steeds belangrijker en dit zal alleen maar toenemen. Overweeg dus zeker om ook eens video’s te gaan maken.
Om te bepalen waar je je content gaat verspreiden, kun je gebruikmaken van je customer journey. Hierin heb je namelijk al bepaald welke kanalen jouw doelgroep vaak gebruikt.
Regelmaat
Voor de zichtbaarheid is het interessant om regelmatig content te plaatsen. Kies hier bijvoorbeeld voor een of meerdere vaste dagen en/of tijden. Zo weten je volgers wanneer ze weer nieuws van je kunnen verwachten. Maar je kunt jouw volgers natuurlijk ook eens verrassen qua tijd. Of wellicht ben je nog zoekende naar het juiste moment? Dan kun je prima wat uitproberen en wisselen met dagen en tijdstippen. Wanneer krijg je de meeste reacties? Dit moment kun je dan het beste aanhouden.
Het kan natuurlijk gebeuren dat op een gegeven moment je plaatsingsmoment of content niet meer werkt. Om dit goed in de gaten te houden is het raadzaam de statistieken bij te houden en te analyseren. In zo’n geval kun je natuurlijk altijd eenvoudig bijsturen.
Hulp nodig?
Kom je er niet uit hoe je content moet maken, waar je deze moet plaatsen en hoe je hier het juiste plaatsingsmoment voor kunt bepalen? Neem dan contact met ons op via 013 – 302 9001 of frank@impromarketing.nl.