Webpagina’s hebben belangrijke functies, één van deze functie is om zoekmachines te activeren bij relevante zoekopdrachten waardoor de webpagina wordt weergeven in de zoekresultaten. De pagina waar de bezoeker op binnenkomt wordt ook wel de landingspagina genoemd. Maar hoe deel je dan zo’n landingspagina in dat deze de zoekmachines activeert?
Dit gaat het beste als de content (inhoud) van de pagina relevant is voor de gebruiker van de zoekmachine. Dit houdt in dat de content een antwoord moet geven op, of overeen moet komen met de zoekopdracht van de gebruiker. In de voorbeelden die hieronder worden gegeven zouden wij onze pagina willen optimaliseren voor de fictieve zoekterm ‘Lorem Ipsum’. Deze zoekterm moet dus zowel in de paginatitel, URL en headers komen, als in de tekst.
1. Wat is een Pagina titel
2. Wat is een URL
3. Wat zijn Headers(koppen)?
4. Wat is de Body tekst?
5. Wat is een meta description?
6. Wat is een alt-tekst?
7. Link benamingen(geen: klik hier)
8. Wat is de ideale lengte van een tekst?
9. Wat is de positie van de landingspagina in de website?
10. Wat is de actie op de landingspagina?
Wat is een Pagina Titel?
De titel van een pagina moet het onderwerp omschrijven. Dit is nodig om de bezoekers (en daarmee de robots van de zoekmachines) te laten begrijpen waar deze betreffende webpagina over gaat. In ons voorbeeld gaat het over ‘Lorem Ipsum’. Deze fictieve zoekterm laten we dan ook terug komen in de paginatitel.
Wat is een URL?
In de URL moet ook het zoekwoord terug komen, maar probeer de URL zo simpel mogelijk te houden. Zorg ervoor dat de URL geen vreemde opbouw heeft, of allerlei tekens erin zoals ampersand (&).
Wat zijn Headers?
Een header is een kop boven een tekstblok. Gebruik deze altijd om de onderwerpen aan te geven van de tekst die volgt. Er is altijd een leidend onderwerp in een tekst en in ons voorbeeld is dat dus ‘Lorem Ipsum‘. Dit zetten we daarom in de eerste header (H1). De H1 tag mag echter maar 1x worden gebruikt. Ga je de H1 tag vaker gebruiken, verwar je de zoekmachines. Je zegt dan eigenlijk tegen de robots dat er meerdere hoofdonderwerpen zijn.
De code van headers tags zien er als volgt uit:
<h1> Lorem Ipsum</h1>
<h2>Lorem Ipsum</h2>
Voor de volgende sub headers ga je h2, h3, h4, etc. tags gebruiken. Met deze tags geef je de sub koppen aan, bijvoorbeeld wanneer je over bieren schrijft. Is ‘bieren’ het hoofdonderwerp, maar ‘pilsner’ is een deelonderwerp. Onder de pilsners zou je weer verschillende merken kunnen aankaarten, deze geef je dan weer een lagere header tag.
Voorbeeld:
<h1>Bieren</h1>
<h2> Pilsners</h2>
<h3>Bier merk 1</h3>
<h3>Bier merk 2</h3>
<h2>Pale Ale</h2>
<h3>Bier merk 1</h3>
<h3>Bier merk 2</h3>
In deze headers mag het focus zoekwoord ook terug komen maar ga niet over optimaliseren ( te veel gebruiken), dit wordt gezien als spammy door de zoekmachines en dus ook afgerekend.
Het is belangrijk voor de robots van Google en andere zoekmachines om de pagina op deze wijze in te delen. Met een H1 tag wordt voor de robots duidelijk wat het hoofdonderwerp van de pagina is. Door middel van het algoritme wordt vervolgens bepaald wat de relevantie van de pagina is voor bepaalde zoekopdrachten. Daarnaast is het voor de bezoeker fijn om te weten waar het stukje tekst onder de header over gaat.
Wat is de Body tekst?
Met de body tekst wordt alle platte tekst bedoeld: de tekst minus de koppen en onder- of bijschriften. In de body tekst laat je op een natuurlijke wijze de zoekwoorden nog eens terugkomen. De tekst moet logisch leesbaar zijn voor bezoekers en zij mogen niet struikelen over de zoekwoorden. Het overdreven vaak gebruiken van de zoekterm -ook wel keyword stuffing genoemd- maakt de tekst onaangenaam om te lezen. Daarnaast wordt het ook nog afgestraft door Google, die je site dan juist minder ver bovenaan zet. Twijfel je of je het zoekwoord goed hebt verweven in de tekst? Controleer dit dan met behulp van SEOquake. Dit is een extensie voor de browser waarbij je de landingspagina op vrijwel alle elementen kunt toetsen. Om de dichtheid van de zoekwoorden te meten kijk je naar de density van de zoekwoorden.
Zoals hieronder te zien is geeft SEOquake inzicht in waar het zoekwoord, ‘Lorem Ipsum’ te vinden is. Zo wordt er met de T van Title de paginatitel bedoeld en met H1 de H1 header. Daarnaast wordt er inzicht gegeven over hoe vaak een zoekwoord op een pagina terug komt, wat de density (dichtheid) ervan is en hoe prominent het woord op de pagina te vinden is.
Wat is een Meta description?
Een meta description is de omschrijving van je pagina die voor de bezoeker te zien is in de zoekresultaten. Deze omschrijving moet de gebruiker overhalen om naar jouw site te gaan. Dit kun je doen door een relevante meta description op te stellen, bijvoorbeeld door het zoekwoord te gebruiken. Daarnaast is het van belang om met een Call to action (een roep om actie van de gebruiker) af te sluiten. Bijvoorbeeld: bekijk het assortiment. Deze beschrijving mag echter maar 125 tekens bevatten, anders wordt deze niet volledig weergeven in de zoekresultaten.
Wat is de alt-tekst?
De alt-teksten (ook wel alt-tags genoemd) is de titel van een afbeelding en geeft een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Voor zoekmachines is een alt-tag belangrijke extra informatie omdat deze de afbeelding niet kunnen lezen. Daarnaast kan het wel eens voorkomen dat een afbeelding niet geladen wordt, met een alt-tag kan dan duidelijk worden gemaakt wat er op de afbeelding te zien is. Maar een alt-tag is ook handig wanneer je bijvoorbeeld een afbeelding hebt van een product. Deze geef je als alt-tekst de naam van het product op de afbeelding. Dan kan deze afbeelding ook gevonden worden in zoekresultaten van afbeeldingen. Wil de gebruiker dan vervolgens de site bezoeken, dan komen ze op jouw site terecht.
Geef ook de bestandsnaam van de afbeelding een toepasselijke naam. Op deze manier optimaliseer je de afbeelding en dus ook de pagina waar de afbeelding op staat. Ook bij dit element is het van belang om het focus zoekwoord zover mogelijk vooraan in de naam te plaatsen.
Hieronder zie je een afbeelding met alt-tekst en hoe dit er in WordPress uitziet. Buiten WordPress bieden ook veel andere contentmanagementsystemen (CMS) de mogelijkheid om zo de titel en de alt-tekst te veranderen.
Wat zijn links?
De benamingen van links op je pagina moeten zeker niet ‘Klik hier’ worden genoemd. Gebruik hiervoor woorden die omschrijven waar die link over gaat. Bijvoorbeeld zoals je in een menu zou doen. Als je bijvoorbeeld wilt linken naar de openingstijden, schrijf je niet ‘klik hier voor de openingstijden’. Maar: ‘Bekijk de openingstijden’, waarbij het woord openingstijden een link heeft.
Wat is de ideale lengte van een tekst?
Zorg voor een goed gevulde pagina. Een landingspagina moet minimaal uit 150 tot 300 woorden bestaan; liefst nog wat meer. Een maximum aantal woorden is er niet. Als een pagina slecht gevuld is -en er dus weinig informatie op staat- is deze simpelweg niet interessant voor een bezoeker. In combinatie met de headers kun je de pagina vervolgens goed categoriseren. Via de referenties bovenaan de pagina maak je het voor de bezoeker ook een stuk makkelijker om door de pagina heen te komen. Zoals hier op deze pagina ook is gedaan bij de opsomming van onderwerpen. Deze zijn aanklikbaar geworden waardoor jij als lezer gemakkelijk door de tekst heen kan springen naar relevante stukken.
Wat is de positie in de website?
De positie van de landingspagina in de website telt ook mee. Hoe dieper een pagina ligt, hoe minder waarde deze krijgt toegekend van de zoekmachines. Heb je dus een pagina die erg belangrijk is, zoals een pagina over jouw hoofdproduct/dienst? Plaats deze dan wat hoger in de website. Daaronder kun je eventueel pagina’s plaatsen die betrekking hebben op sub onderwerpen.
Wat is de actie op de landingspagina?
Vaak heeft een landingspagina een doel. Dit kan van alles zijn: informatie geven, een formulier invullen, iets verkopen, etc. Het is belangrijk om te zorgen dat jij duidelijk maakt wat deze actie op jouw pagina is. Zorg dus dat de actie duidelijk is voor de bezoeker, zodat de bezoeker hem gemakkelijk kan uitvoeren. Ook is het van belang om de drempel zo laag mogelijk te houden voor het nemen van actie door je bezoekers. Bijvoorbeeld door niet teveel informatie te vragen bij het inschrijven voor een nieuwsbrief.