SEA staat voor Search Engine Advertising, of wel Zoekmachine Adverteren. Dit houdt in dat je adverteert in de zoekresultaten of op andere websites waar Google ruimte heeft gereserveerd voor beeladvertenties. SEA is een enorm effectieve manier om snel meer bezoekers te trekken naar een website.
Zoeknetwerk
Denk eens aan de zoekresultatenpagina van Google, waar bovenaan de pagina een aantal suggesties zijn gegeven met een groen blokje ervoor. Dit zijn de advertenties in het zoeknetwerk.
Het zoeknetwerk heeft vaak het meeste effect en meest relevante verkeer. In het zoeknetwerk adverteer je op bepaalde zoektermen van de gebruikers. In het geval van het voorbeeld hiernaast “Doorlaatinrichting”. Toch staat er in de advertenties niet het woord “Doorlaatinrichting”, maar toch wordt de advertentie weergeven. Ga je in de Organische (niet betaalde) zoekresultaten kijk zie je vaak de zoekterm terug komen in de Pagina titel of Meta description. Wanneer je een goede basis hebt voor de landingspagina zullen de campagnes in AdWords ook meer effect hebben. Hoe relevanter de advertentie en landingspagina zijn voor het zoekwoord, hoe meer effect het heeft.
Displaynetwerk
Dan de advertenties die worden weergeven van schoenen die je hebt bekeken, deze advertenties zitten in het Display netwerk. Vaak is het Display netwerk wat minder gericht omdat je hier meer op onderwerpen adverteert en niet specifiek op een zoekterm. Er zijn echter onbeperkt veel mogelijkheden bij AdWords dus ook gerichte display campagnes zijn mogelijk. Maar stel je zou wereldwijd willen adverteren, zou met het display netwerk 95% van alle internet gebruikers kunnen worden bereikt.